De mannen van de fado

Noem een fadista! Grote kans dat je nu dacht aan Amália Rodrigues, Cristina Branco of Mariza. Allemaal vrouwen dus. Maar hoe zit het met de mannen? Zingen die ook? Of bespelen ze alleen de gitaren? Mannelijke fadistas zijn er wel degelijk. In de meeste fadorestaurants van Lissabon komen ze ook voorbij in de line up. Maar ze zijn wel een beetje ondergesneeuwd door het succes van de vrouwen. Daarom vandaag een ode aan de mannen in de fado.

Marco Rodrigues

Deze jonge fadista (uit 1982), altijd in pak en met stoppelbaard, was de inspiratie voor dit artikel, omdat hij recent een album heeft uitgebracht waarop hij mannelijke fadistas in de schijnwerper zet. Hij zingt niet alleen, maar begeleidt zichzelf vaak ook op gitaar.

Carlos do Carmo

Al sinds de jaren zestig is Carlos do Carmo één van de grootste namen in fado. De albums die hij uitbracht en de prijzen die hij won zijn al lang niet meer op één hand te tellen. Heel mooi vind ik zijn samenwerking met de pianist Bernardo Sassetti, zoals in dit filmpje.

Camané

In deze lijst kan Camané (1966) niet ontbreken. Deze man, behorend tot wat de vierde generatie van fadistas wordt genoemd is niet mijn favoriet, maar wel de favoriet van vele Portugezen, dus hoe kan ik hem niet noemen?

Alfredo Marceneiro

De eerste helft van de twintigste eeuw was het Alfredo Marceneiro die zijn stempel op de fado drukte. In die tijd was fado nog iets dat uitsluitend gezongen werd in het nachtleven. Toch nam hij één album op, “The Fabulous Marceneiro”, wat daarmee een uniek stuk is in de geschiedenis van de fado. Zijn “Casa da Mariquinhas” hierboven is het meest bekend. In dit lied wordt het huis van een hoertje beschreven, wat door Marceneiro op schaal 1.10 werd nagebouwd.