Villa Algarve: Pay it Forward

De afgelopen jaren hebben we hier in de Algarve een netwerk aan personen en bedrijven om ons heen verzameld. Onze gasten een mooi verblijf geven kunnen we immers niet alleen. Ten eerste zijn dat de vaste partners zoals onze wasserij, de tuinman, de poolboy en de handyman. Daarnaast werken we ook graag samen met Francisco, een lokaal autoverhuurbedrijf, Luís, onze gids voor natuurwandelingen, Carla die tapas en wijnproeverijen organiseert en onze vaste restaurants.

Met de huidige omstandigheden hebben wij het natuurlijk zwaar. Er komen veel minder gasten en juist in dit hoogseizoen zijn we normaal gesproken helemaal volgeboekt. Gelukkig zijn we enorm geholpen doordat een aantal gasten dreamnights hebben gekocht. Vouchers voor een later verblijf die nu al betaald zijn. Met die inkomsten hebben we een gezonde buffer en hoeven we ons veel minder zorgen te maken. Maar tegelijk zien we met eigen ogen hoeveel mensen het nu echt lastig hebben. Weinig toeristen betekent immers weinig wasgoed, bijna geen natuurtochten, veel minder autoverhuur en gewoon veel minder mensen in de restaurants. Dat is ingewikkeld, want per saldo kan niemand hier wat aan doen… overmacht… of niet?

Pay it Forward

Volgende week komt Jens, een Duitse gast die we verder niet kennen. Voor hem hadden we een auto-offerte aangevraagd bij Francisco. Helaas hebben ook de grote verhuurbedrijven het lastig en deze komen met stuntprijzen waar eigenlijk niet tegenop te bieden is. Ook in dit geval had Budget een (fiks) lagere prijs neergelegd en ik had Francisco al voorbereid op het slechte nieuws. En toen kwam het mailtje van Jens… Hij schreef: ‘ik begrijp dat het een lastig jaar is voor iedereen en ik ga akkoord met de offerte. Ik wil graag een lokale partij steunen en ik vertrouw op jullie goede ervaringen.’

De mail deed me denken aan de film Pay it forward waarin de jonge Trevor de opmerkelijke opdracht krijgt van zijn leraar maatschappijleer om de wereld te verbeteren. Hij bedenkt een plan, waarbij iedereen een goede daad moet doen voor drie mensen, die dat op hun beurt ieder weer bij drie anderen moeten doen. Onhaalbaar? Welnee!

Pay it Forward

Wie goed kijkt, ziet hier in de Algarve vele initiatieven om elkaar te helpen. Een van de meest opvallende is de voedselbank in Olhão die is opgericht door Kevin Gould, eigenaar van restaurant Cha Cha Cha. Hij zag dat veel vissers op dit moment honger lijden, gewoon omdat er geen omzet is. Geen toeristen, geen vis op het menu, geen inkomsten. Kevin bedacht een plan om de lokale vissers te helpen. Ook zijn restaurant heeft veel minder werk en nu levert hij elke dag ruim 30 maaltijden aan degenen die het nodig hebben.

Maar ook vanuit je eigen keuzes kan je het verschil maken. Bij het annuleren van een week bij ons liet Edwin weten dat hij het ‘overmacht’ vond en dat hij een volgende boeking gewoon opnieuw zal betalen. Nou gaat het me niet eens om het geld, maar het is zo’n vriendelijk gebaar! Of Hans en Cora die aangaven nu alvast de autoverhuur te willen betalen zodat Francisco wellicht geholpen is. Met recht Pay it forward en zo heel anders dan de chagrijnige gasten die bij hoog en bij laag op hun strepen staan. Natuurlijk, als je het zelf ook krap hebt, is het redelijk om er gewoon samen uit te komen. We begrijpen heel goed dat je dan je geld terug wilt. Maar begrip en geduld helpen de bedrijven die het lastig hebben meer dan de algemene voorwaarden.

De Algarve is nou eenmaal sterk afhankelijk van het toerisme. Ook hier levert dat fikse discussie op over de eenzijdigheid van de economie. Maar daar kunnen de vissers hun eten niet van betalen, Celia niet de huur van haar wasserij en de restaurants niet hun personeel. Het beste wat je kan doen om te helpen, is natuurlijk gewoon komen. Het is hier heerlijk, vrijwel Coronavrij en iedereen is ontspannen en relaxed. Maar ook op een afstandje kan je meehelpen. Door te doneren aan Kevins voedselbank, door lokaal een auto te huren (enjoy2drive.pt) en door je hotel-aanbetaling als het even kan gewoon te laten staan. En als je komt, kan je ervoor kiezen om niet alleen naar de (laagste) prijs te kijken, maar ook naar wie er achter het email adres zit. Zo helpen we elkaar, verdelen we de lasten en maken we het verschil. Misschien is dat wel het ‘nieuwe normaal’.

Rob

Peter en Rob wonen in Olhão in de Oost Algarve. Daar runnen ze een boutique hotel en bouwen ze aan een leven tussen de Portugezen. Met ervaring in de horeca en als uitvaartleider (Peter) en als media en fitness ondernemer (Rob) brengen ze genoeg bagage mee voor een afwisselend en druk bestaan in de Algarve. Volgen kan op Facebook of Instagram.