Jearina in Lissabon: Code Rood?

De Corona gevallen zijn weer sterk aan het toenemen en helaas voelt iedereen in de toerismesector dit onmiddellijk. De toeristen blijven liever thuis en verzetten hun geplande reisje naar volgend jaar. Ik moet zeggen dat het in Portugal mee valt. De gevallen zijn zeer lokaal en in Lissabon merken we niets van onze “code rood”.

Helaas zijn ook veel mensen bang om het vliegtuig in te stappen, in de angst om wat op te lopen. Begrijpelijk, maar nergens voor nodig! KLM wilde dat graag duidelijk maken aan zijn klanten en bood ons van de kamer van koophandel aan om gratis een vlucht naar Nederland te maken en onze ervaring te omschrijven. Natuurlijk een hele leuke verrassing! Even een lang weekend naar Nederland om oma weer te zien. Natuurlijk zou ik dat nooit doen als ik niet zeker was dat het veilig zou zijn, maar na mijn ervaring van de zomer was ik overtuigd dat het geen probleem zou zijn.

Op het vliegveld van Lissabon was het rustig. Bij de bagage check-in van KLM stond totaal geen rij en ook bij de douane kon ik vrijwel zo doorlopen. Overal in Portugal binnen is het verplicht om een mondkapje te dragen, dus zodra ik de luchthaven binnenliep ging hij op. Toen ik Nuno stiekem een snelle gedag zoen gaf kreeg ik even een strenge blik van de portier. Ja, ja meneer, ik snap het!

Net voor we het vliegtuig instapte kreeg ik het leuke bericht dat mijn ticket geupgrade was en dat ik business class mocht vliegen. Dat had ik niet verwacht, want dat stond niet op het ticket dat KLM mij toegestuurd had. Qua veiligheid denk ik dat het weinig verschil maakte. Er zaten maar weinig mensen in de business class, maar ook in de rest van het vliegtuig zag ik dat mensen expres uit elkaar waren geplaatst met ruimte tussenin. Veelal zaten mensen ook in hun eigen rij als dat mogelijk was. De plek in business class was heerlijk ruim en ik kon dus gemakkelijk mijn benen kwijt. Wel een hele verademing als je gewend bent om opgevouwen in een Ryanair koekdoos te zitten. Daarna werd er wat te drinken aangeboden en kregen we zelfs een volledige maaltijd aangeboden, een heerlijke caesar salad met een abrikozen cakeje toe. De rest van de vlucht is letterlijk voorbij gevlogen omdat ik vrijwel onmiddellijk na het eten in slaap ben gevallen.

Bij aankomst kwam mijn koffer als eerste op de band, wat ook één van de voordelen is van Business class vliegen.

Code Oranje

In Nederland was mijn oma natuurlijk heel blij om me weer te zien, en ik om haar weer te zien! Het weekend was zo om, maar niet voordat ik het boodschappenlijstje had afgewerkt om mee terug naar huis te nemen. Nuno is onderhand behoorlijk verslaafd aan Nederlandse lekkernijen, dus de kaas en de pepernoten mochten niet ontbreken. Gelukkig was het die zaterdag markt in Leiden, dus ben ik met mijn broertje en zijn vriendin naar Leiden geweest. Op de markt staan altijd een paar grote vistenten en als de markt zo op zijn eind loopt hebben ze vaak leuke aanbiedingen. In de hoop een paar haringen te scoren zag mijn broer ineens dat ze een mooi dik stuk zalm hadden liggen. “3 kreeften, 10€” zei de markt verkoopman tegen mijn broer, en 5 minuten later stonden we met 1 kg zalm en 3 kreeften op straat… Mijn broer heeft hogere hotelschool gedaan dus van kreeften schoonmaken en bereiden wist hij wel het een en ander. Die avond aten we dus verse sushi met zalm en kreeftstaarten uit de oven.

Ook ben ik mij mijn andere opa en oma op bezoek geweest. Die had ik al ruim een jaar niet gezien, en ook van de zomer was ik niet geweest. Mijn oma heeft al jaren zware diabetes en een relatief zwakke gezondheid, waardoor ik huiverig was haar aan te steken met iets van de zomer. Al was het maar een paar dagen, ben ik onwijs blij dat ik de kans kreeg om zo mijn familie toch weer even te zien, en wat zal ik ze weer missen…

Gelukkig heb ik tot nu toe weinig tijd gehad om mijn familie te missen. Op het werk zijn we druk in de weer en hebben we ons eerste “Live” event weer georganiseerd; een business drink buiten, bij een klein restaurantje dat lid is van ons. Al met al waren we een man of 30, en was het een ontzettend gezellige sfeer. We zijn momenteel aan het kijken of we weer een live event zullen organiseren of het toch maar weer online moeten doen. De leden die aanwezig waren waardeerde het onwijs dat we iets organiseerde, maar we merkten dat we toch minder aanmeldingen ontvingen dan normaal.. Veel mensen zijn toch nog wat huiverig voor events, ook al was deze buiten en was het mogelijk goed afstand te houden. We zullen zien of de komende maatregelen het permitteren of dat we toch maar even moeten wachten.